Værdigrundlag

Sankt Joseph Søstrenes Skole bygger hele sit virke på det katolsk-kristne livs- og menneskesyn og har som sit særlige kendetegn til formål at skabe et værdibaseret skolemiljø, hvor Evangeliets ånd af frihed og kærlighed er levende*

*Fra den fælles formålsparagraf for de 22 katolske skoler i Danmark.

Menneskesyn

Alle mennesker er skabt i Guds billede – og har et absolut og umisteligt værd

Alle mennesker er på vej – og kaldet til et liv i kærlighed til Gud og mennesker

Alle mennesker er forbundne – og har ubetinget brug for omsorg og stærke kærlige fællesskaber

Alle mennesker kan udvikle sig – og er skabt til at søge indsigt i sig selv og i verden

Alle mennesker er forpligtet – til at tage ansvar for eget liv, for medmennesket og for verden 

Dannelsesideal

Indsigt og Visdom

Eleverne opmuntres og motiveres til at fordybe sig og søge indsigt for herigennem at opdage og udvikle deres evner og talenter. Verden åbner sig, og meningen med tilværelsen som helhed træder tydeligere frem; det gode, det sande og det smukke – og også alt det, der til tider truer og kan være svært. Det faglige miljø er ambitiøst, og dannelsesopgaven har både et intellektuelt, et kreativt, et socialt og et åndeligt sigte. Målet er mennesker med livsmod og visdom – dømmekraft og handlekraft.

Ansvar og Generøsitet

Eleverne har lyst og evner til at bruge sig selv til glæde for medmennesket og verden til større frihed, retfærdighed og fred. De er generøse og møder andre kulturer og livsopfattelser med nysgerrighed og respekt – og har stor tillid til demokratiet. Der er fokus på åndsfrihed, ligeværd og fællesskaber – og på retfærdighed og bæredygtighed i en verden, der har brug for stærke og inspirerende modbilleder til det individuelle, det relative og det materielle.

Omsorg og Kærlighed

Eleverne vokser og udvikler sig - og har hver især til opgave at blive sig selv i sin egen elskelige form.
På skolen udvises der omsorg for alle elever, ligesom elevernes evne til at udvise omsorg for andre styrkes. Omsorgen kommer til udtryk i skolens hverdag, hvor hver eneste elev oplever sig set, værdsat og hjulpet - for herigennem at styrke sit selvværd og sin selvtillid samt evnen til at forme og indgå i stærke kærlige fællesskaber.