Livet på skolen
Elevtrivsel
Alle elever skal opleve en tryg og inkluderende skolehverdag, hvor alle behandles med respekt og venlighed. Ingen må udsætte andre for nedværdigende eller krænkende oplevelser og ved konflikter opfordres alle til at søge løsninger ved at række ud – åben dialog og samarbejde.
Se skolens strategiplan ift. elevtrivsel her.
Det gør vi hvert år
På Sankt Joseph Søstrenes Skole har vi en række skønne traditioner, som vi sætter meget stor pris på.
-
To gange om ugen mødes vi i salen til elevoptræden, morgensang og morgenbøn. Vi beder enten Fader Vor eller Frans af Asssisis tværreligiøse bøn for fred. Og slutter altid af med et halvt minuts stilhed, hvor alle – børn og voksne – kan stå lidt i egne tanker.
-
Årets højtider fejres med børnegudstjenester i enten Ordrup kirke, vores lokale folkekirke –
eller i Sct. Andreas kirke, vores lokale katolske kirke. -
Vi sætter meget stor pris på at rejse med vores elever. Både fagligt og social giver det et fantastisk udbytte. Vores rejseprogram ser ud som følger:
0.kl. Hyttetur, 2 overnatninger i DK
3.kl. – Hyttetur, 2 overnatninger i DK
6.kl. – Lejrskole,4 overnatninger i DK
8.kl. – Erasmusprojekt, 4 overnatninger i Tyskland/Frankrig med genbesøg i DK med privat indkvartering
9.kl. – Studietur til Rom med parallelklassen - 4 overnatninger
-
På Gentofte stadion afvikles hvert år et stort idrætsstævne for elever fra alle de katolske skoler i Storkøbenhavn
-
Sankt Josephs dag er den 19. marts, her afholder vi temadag om skolens værdigrundlag
-
I 8.kl. er religionsundervisningen i 8 uger omlagt til socialpraktik. Her skal eleverne påtage sig socialt arbejde i to timer om ugen (børnehave, plejehjem, fodboldklub mv.).
Målet er, at eleverne får nogle gode dannelsesmæssige erfaringer ift.”At være noget for nogen, der har brug for dem, og som de ikke kendte i forvejen.”
En slags praktisk religionsundervisning med afsæt i temaer vedr. etik og medmenneskelighed.Når praktikken er slut, udarbejder hver elev en lille opgave om egne erfaringer og refleksioner ift. socialpraktikken
I 9.kl. afvikles den mere traditionelle erhvervspraktik.
-
Vi har en række spændende og festlige aktiviteter i løbet af skoleåret fx vores traditionsrige Bazar for hele skolen og musical for 9. klasserne.
Dertil kommer et antal fordybelsesuger, hvor eleverne på tværs af klasser/årgange fordyber sig i et overordnet emne. Ofte sluttes ugen af med en fernisering fredag eftermiddag for elever, lærere og forældre. -
Sidste Mandag I November (SMIN) er der hvert år det store glædelige gensyn med tidlige elever fra Sankt Joseph Søstrenes Skole.
"Der er gode lærere på skolen og legepladsen er bare det bedste. Jeg elsker skolen, og jeg har gode venner."
– Elev, 1. klasse
"Man kan altid få hjælp, hvis man har brug for det. Her føler man sig tryg, og det er nemt at få nye venner. Alle er søde."
– Elev, 6. klasse
Samarbejdet imellem skole og hjem
Det er helt afgørende, at det tillidsfulde samarbejde imellem skolen og hjemmet plejes, fastholdes og videreudvikles. Også når det sommetider kan være svært, hvis fx en elev i en periode mistrives fagligt eller socialt. Her kan der både være brug for faglig støtte, pædagogiske indsatser, kærlighed, grænser, tålmodighed og meget andet. Men ofte er der mest af alt brug for, at skolen og hjemmet læner sig mod hinanden i forsøger på at nå frem til en fælles forståelse af udfordringen – og dermed forhåbentlig også for, hvad den videre vej fremad skal være. Dette fordrer en grundlæggende gensidig forståelse og respekt for to meget forskellige opgaver: Forældreopgaven og den professionelle skole-/læreropgave.
Gensidige forventninger
Med forældrerepræsentantskabet som tovholder, har vi på skolen diskuteret og formuleret gode og inspirerende ”Gensidige forventninger imellem skole og hjem”. Én af hovedpointerne for afsættet til dette arbejde var - som det er formuleret i vores kendetegn – at ”når skolen og hjemmet tager hinanden i hånden, så trives og lærer børnene!”
Se de gensidige forventninger her.
På det mere generelle plan arbejder vi med forældreaftaler, hvor forældrene på forskellige klassetrin opfordres til at indgå forpligtende aftaler. Det kan fx handle om børnefødselsdage i de små klasser eller alkohol og rygning i de store.
Forældrerepræsentantskabet
Forældrerepræsentantskabet består af to forældre fra hver klasse (repræsentant og suppleant) der mødes 3-4 gange om året. Repræsentantskabet vælger en forperson og en næstforperson, der planlægger møderne i tæt dialog med ledelsen. Til repræsentantskabsmøderne drøftes relevante emne til styrkelse af samarbejdet imellem lærerne/ledelsen og forældrene ift. at skabe den bedst tænkelige skole for børnene.
Repræsentantens hovedopgave er således at fungere som et solidt bindeled imellem egen klasse og repræsentantskabet.
Elevrådet
Elevrådet består af elevrådsrepræsentanter og -suppleanter fra 5.-9. klasse. Hver repræsentant er ”politiker” for en mindre klasse og kaldet ”kontaktklasser”, så alle klasser har repræsentanter i elevrådet. Rådet ledes af et formandskab, med en formand, næstformand og et antal menige medlemmer.
Formål
Elevrådets formål er at repræsentere alle skolens elever og styrke deres indflydelse på hverdagen i skolen. Elevrådet arbejder for at fremme trivsel, fællesskab og et godt læringsmiljø i samarbejde med lærerrådet og skolens ledelse. Gennem dialog og initiativer er det hensigten at elevrådet skal være med til at præge skolens udvikling og sørge for, at elevernes stemmer bliver hørt.
Funktion
Elevrådet mødes gennemsnitligt en gang om måneden under mødeledelse af elevrådets formandskab og en lærerkontaktperson. Formandskabet mødes en gang om måneden udover elevrådsmøderne.
Elevrådets opgaver består af:
Indsamle ønsker, idéer og bekymringer fra klasserne
Repræsentere elevernes synspunkter over for skolens ledelse og personale
Videreformidle information fra elevrådsmøderne til klasserne
Arbejdsgrupper med nye forslag og initiativer
Konkrete ansvarsområder herunder målskemaer og uddeling af bolde på skolen
Formandskabets opgaver består af:
Udarbejde indkaldelse og dagsordener til elevrådsmøderne
Mødeledelse af elevrådsmøderne
Dokumentation og referater af elevrådsmøder
Opfølgning på arbejdsgrupper
Dialog med lærerkontaktperson og ledelse om elevrådets arbejde
Elevrådet forventes derudover af handle respektfuldt og ansvarligt som repræsentanter for eleverne på skolen og overholde skolens regler og rammer i arbejdet.
Frokostordning
Elever fra 0.-9. kl. kan bestille mad via en app gennem firmaet: Bistrup & Nør, der leverer ’Sund og velsmagende skolemad’
Ordningen er fleksibel uden faste abonnementer eller bindingsperioder.
Mobilpolitik
På baggrund af den seneste tids nationale fokus på børns digitale liv, anbefalinger fra Trivselskommissionen og i overensstemmelse med skolens værdier – Omsorg, Ansvar og Indsigt – har ledelsen og bestyrelsen truffet en endelig beslutning om et forbud mod at medbringe smartphones og smartwatches på skolens område. Forbuddet udrulles over de kommende måneder/år på de forskellige klassetrin – og er først gældende for hele skolen pr. 1. august 2027.
Formålet er at fremme elevernes trivsel, styrke deres faglige udvikling, fordybelse og de sociale relationer eleverne imellem. Vi ønsker at skabe et roligt og trygt miljø, frit for de distraktioner og det pres, som smartphones medfører i skoletiden.
Det vil fortsat være tilladt for elever at medbringe en 'basic phone' (en mobiltelefon uden internetadgang), hvis der er behov for at kunne ringe eller skrive efter skole- og SFO-tid.
Disse telefoner skal, efter vanlig praksis, afleveres og låses inde i et skab i klassen fra morgenstunden af og må først tages ud igen ved skoledagens afslutning.
Skulle forældre have behov for at komme i kontakt med deres barn, eller skulle barnet have behov for at kontakte hjemmet, kan dette altid ske via skolens kontor.
Elever med sundhedsmæssige hensyn (f.eks. til måling af blodsukker) eller behov for understøttelse af deltagelsesmuligheder (f.eks. ved ordblindhed eller psykiske funktionsnedsættelser som autisme og ADHD) vil naturligvis fortsat kunne anvende nødvendige devices efter individuel aftale med skolen. Dertil kan komme andre særlige hensyn.