Undervisning

Certificeret tilsyn

Sankt Joseph Søstrenes Skole

Skolens forældrekreds har valgt Anne Marie Kafling Andersen som certificeret tilsynsførende til at føre tilsyn med skolen. Den tilsynsførende giver årligt sin erklæring til forældrekredsen og skolens bestyrelse. Den tilsynsførende vælges for to år ad gangen.

Herunder kan du downloade tilsynserklæringer fra de sidste 3 år.

2023
2024
2025

Fælles Mål

Sankt Joseph Søstrenes Skole

På skolen arbejder vi målrettet med undervisningen ud fra de Fælles Mål, som er fastsat af Børne- og Undervisningsministeriet. Disse mål sikrer, at undervisningen er struktureret og fokuseret på at fremme elevernes læring og udvikling inden for alle fagområder.

Fælles Mål danner fundamentet for planlægning og gennemførelse af undervisningen, så den både lever op til nationale standarder og imødekommer elevernes behov.

Skolen tilbyder Folkeskolens Prøver FP9.

Læs mere her.

Religionsfaget

Sankt Joseph Søstrenes Skole

De færdigheder, som religionsfaget danner og uddanner til, er relevante som aldrig før. I en stadig mere globaliseret verden, med mange forskellige livs- og menneskesyn, bliver det afgørende vigtigt selv at kunne forholde sig kritisk, kompetent og eksistentielt til både egne og andres værdier og livstydninger.

FAKS (Foreningen Af Katolske Skoler i Danmark) har derfor udarbejdet “Religion på de katolske skoler i Danmark. Fagformål og slutmål for faget religion”

I forordet står der blandt andet:

”Formelt set bruger de katolske skoler folkeskolens “Fælles Mål” som rammesætning for alle skolens fag.
Med det nu foreliggende nye fagformål for religionsundervisningen på de katolske skoler gøres der brug af den ret, alle frie grundskoler i Danmark har til selv at formulere mål for en række fag. Indholdsmæssigt handler det grundlæggende om en mere eksistentiel og virkelighedsnær tilgang til faget …”

På Sankt Joseph Søstrenes Skole er religionsfaget et helt centralt dannelsesfag, hvor elevernes refleksioner og stillingtagen understøttes. Og altid med ubetinget respekt for hver enkelt elevs personlige  og religiøse modning - og religiøse baggrund.

Læs fagformål og slutmål her.

Faglige udfordringer og særlige forudsætninger

En skole for alle – med plads til den enkelte


På Sankt Joseph Søstrenes Skole bygger alt, hvad vi gør, på vores tre kerneværdier: Omsorg, Indsigt og Ansvar. For os er disse værdier fundamentet for at være en ’skole for alle’ – et bredt favnende og inkluderende fællesskab, hvor der er plads til forskellighed. Og hver dag arbejder vi målrettet for at nå hver enkelt elev – både menneskeligt og fagligt.

Når elever har brug for en særlig indsats, tager vores arbejde afsæt i vores værdier og en klar model for støtte. Og uanset elevens udgangspunkt er vores mål altid at skabe et trygt og udviklende miljø, hvor alle har en meningsfuld hverdag og lærer at tage ansvar for sig selv og for fællesskabet.

Vi har defineret tre centrale områder, hvor vi sætter ind for at sikre, at alle elever trives og udvikler sig. De beskrives herunder.

Faglige udfordringer
For at sikre indsigt hos den enkelte elev, følger vi tæt med i den faglige udvikling. Vi tester årligt alle elever i dansk og matematik. Oplever en elev udfordringer, tager vi ansvar ved at tilbyde et særligt tilrettelagt forløb i skolens specialundervisningscenter. Ved mistanke om ordblindhed anvender vi desuden den nationale ordblindetest. 

Omsorg og fællesskab
Omsorg er kernen i vores fællesskab, og vi har en ambitiøs vision om at være en deltagelsesorienteret skole, hvor flere elever har mulighed for at lære, trives og udvikle sig i det almene børnefællesskab. Oplever en elev udfordringer, tager vores Ressourceteam (RT) – som tovholder og koordinator - ansvar for den samlede specialpædagogiske indsats.
Ressourceteamet arbejder tværfagligt og praksisnært i tæt samarbejde med ledelse, lærere og pædagoger. Teamet anvender co-teaching og vejleder i differentierede undervisningsmetoder for at understøtte elevernes trivsel og læring.

Konkret tilbyder Ressourceteamet blandt andet:

  • Omsorgs- og mentorsamtaler for alle vores elever.

  • Peer-to-peer grupper for neurodivergente elever på tværs af årgange.

  • Et tæt samarbejde med Gentofte Kommunes eksterne partnere, herunder psykolog, logopæd, sundhedsplejerske og socialrådgiver.

Særlige forudsætninger
At fremme indsigt gælder også de elever, der har særlige forudsætninger. Gennem målrettet undervisningsdifferentiering sikrer vi, at de bliver udfordret og engageret inden for rammerne af den normale undervisning. Dette gøres f.eks. ved:

  • Differentieret indhold med mere komplekse opgaver eller supplerende materiale.

  • Differentieret læringsprocesser med mulighed for at arbejde i et hurtigere tempo og bruge overskydende tid på f.eks. projektarbejde eller at hjælpe andre.

  • Åbne opgave med mere end ét facit - der giver plads til kreativ og abstrakt tænkning.

Skolen i tal

Sankt Joseph Søstrenes Skole

Via nedenstående link kan i læse om skolen i tal, hvad angår trivsel, karaktergennemsnit mv.

Uddannelsesstatistik.dk