top of page

Vores formål

Skolen bygger hele sit virke på det katolsk-kristne livs- og menneskesyn og har som sit særlige kendetegn at skabe et værdibaseret skolemiljø, hvor Evangeliets ånd af frihed og kærlighed er levende. På skolen skabes rammerne for, at den enkeltes indsigt i kristendommen vokser, og at troen afklares og modnes. Skolen er bevidst om sin økumeniske opgave og søger at danne og uddanne eleverne til demokrati og ligeværd som en livsholdning. 

 

Eleven skal i frihed udvikle sine evner og særlige potentialer til gavn for både sig selv og fællesskabet. Skolen styrker elevernes mod til at træffe etisk funderede valg. Skolen drives efter de til enhver tid gældende love og regler for friskoler og private grundskoler og skal give en undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

Sct.Josephs_Final_04.jpg

Alt, hvad vi gør på Sct. Joseph Søstrenes, bygger på vores tre værdier

Omsorg

Vi er et fællesskab, hvor hver elev føler sig værdsat og inkluderet. Skolen fokuserer på at styrke elevernes sociale kompetencer og relationer, samt deres evne til at udvise omsorg og respekt for andre. Eleverne lærer at bidrage positivt til fællesskabet med fokus på tryghed, anerkendelse og social retfærdighed.

Indsigt

Vi fokuserer på at fremme elevernes indsigt, både intellektuelt, moralsk og åndeligt. Skolen stræber efter at øge forståelsen af sig selv, andre og verden gennem læring, kultur og tro, med det mål at skabe en mere menneskelig verden og en meningsfuld tilværelse for alle.

Ansvar

Vi lægger vægt på, at ansvar er centralt for et meningsfuldt liv. Skolen opfordrer eleverne til at tage ansvar for sig selv, deres medmennesker og samfundet og til at bidrage til et retfærdigt og bæredygtigt fællesskab gennem både små og store handlinger.

Forventninger til elever og forældre

På Sct. Joseph Søstrenes Skole forventes det, at eleven tager vare på egen læring og udvikler egne færdigheder og kundskaber. Samtidig bidrager eleven til gode rammer for andres læring ved at vise hensyn, tolerance, respekt og rummelighed over for forskellige holdninger, både politiske og religiøse. Eleven behandler andre, som de ønsker at blive behandlet selv, og er en god og hjælpsom kammerat, der behandler andre med respekt i tale og væremåde. Ved at bidrage positivt til fællesskabet, viser eleven, at de værdsætter skole- og klassefællesskabet lige så meget som deres egen skolegang. Endelig taler eleven med andre frem for at tale om dem.

Hjemmet har det primære ansvar for barnets opdragelse og støtter loyalt og aktivt op om skolens værdigrundlag og formål. Hjemmet viser levende interesse for barnets liv og færden i skolen og medvirker aktivt til at skabe sammenhæng mellem klassens samværsrammer hjemme og på skolen. Det understøtter barnets trosliv og accepterer enhver elev, som skolen har optaget. Hjemmet bidrager til tolerance, respekt og rummelighed over for forskellige holdninger, både politiske og religiøse. Det anser skole- og klassefællesskabet som lige så vigtigt som eget barns skolegang og fremmer modet til at træffe valg i overensstemmelse med samvittigheden. Hjemmet skaber optimale rammer for elevens personlige fordybelse og hjemmeforberedelse, støtter skolens mødetider og ferieplan, respekterer de kommunikationsveje, skolen fastlægger, og sikrer, at der tales med frem for om andre. 

Trivsel

Vi prioriterer trivsel højt på Sct. Joseph Søstrenes Skole. Alle klassetrin har en ugentlig trivselstime (klassenstime), hvor klasselæreren arbejder forebyggende med klassens trivsel. I indskolingen sker det i samarbejde med en pædagog fra skolens SFO.

Sct. Joseph Søstrenes Skole gennemførte en undervisningsmiljøvurdering for 4.-9. klasse i maj 2022. 

Som fri grundskole deltager vi ikke længere i Den nationale trivselsmåling med 40 spørgsmål. I stedet bruger vi 'Klassetrivsel', som har 100 spørgsmål og dækker trivsel, støtte, inspiration, ro og orden samt skolens fysiske rammer.

Klassetrivsel er udviklet af lærere sammen med AKT-vejledere, skolepsykologer, pædagoger, skoleledere og kommunale skolekonsulenter. Værktøjet giver et dybt indblik i elevernes trivsel, tryghed, mobning og deres tilhørsforhold til skolen.

Erasmus+

Vi er en del af Erasmus+-programmet, der blev lanceret i 2014. Programmet har åbnet op for en lang række muligheder for mobilitet og samarbejde inden for uddannelse, ungdom og sport. Programmet har ikke kun givet deltagerne værdifulde kompetencer og erfaringer, men også bidraget til at modernisere uddannelses- og ungdomsinitiativer i hele Europa. 

Styrk fællesskabet

Vi er med i Fri for Mobberi. Vi ønsker en skole, hvor alle børn kan være en del af stærke og positive fællesskaber. I tæt samarbejde med elever og forældre vil vi aktivt forebygge og minimere mobning, samtidig med at vi arbejder for at forbedre elevernes trivsel og sikre, at de kan deltage i trygge og inkluderende læringsmiljøer.Fri for Mobberi udføres i indskolingen og mellemtrinnet.

Mere mod på livet

Vi er med i MOT DanmarkMOT Danmark fokuserer på  styrke unges evner til at håndtere deres udfordringer i stedet for blot at symptombehandle. Gennem en forebyggende tilgang arbejder MOT Danmark på at træne unge i mod, mens de er under uddannelse. Skolen anvender programmet på mellemtrin og udskoling og har vist sig effektivt i trivselsmålingerne, der viser at denne metode bidrager til øget trivsel blandt eleverne.

bottom of page